Nie masz uprawnień, by zobaczyć tę część witryny. ZASTOSOWANIE GUMY W PRZEMYŚLE MOTORYZACYJNYM
Drukuj

ZASTOSOWANIE GUMY W PRZEMYŚLE MOTORYZACYJNYM

Wagowy udział gumy jako materiału użytego do budowy samochodu jest spory: to właśnie z gumy powstają nie tylko opony, lecz także węże i przewody, wszelkie uszczelki, paski rozrządu i paski klinowe oraz amortyzatory i elementy zawieszenia. O szerokim zastosowaniu gumy w przemyśle motoryzacyjnym decydują oczywiście jej właściwości.

ODPORNOŚĆ CHEMICZNA

Guma to tworzywo otrzymywane z kauczuków – naturalnego i syntetycznych – oraz substancji, które w połączeniu z kauczukiem nadają tworzywu pożądane właściwości. Mówiąc o udziale wyrobów gumowych w przemyśle motoryzacyjnej, nie sposób nie wspomnieć o odporności chemicznej gumy. Wybór materiału konstrukcyjnego zawsze warunkują m.in. temperatura i środowisko chemiczne. Kauczuki są wysoce odporne na działanie różnych cieczy – także tych specyficznych dla pojazdów, czyli olejów silnikowych, paliw, płynów chłodzących, płynów do spryskiwaczy.

Gumą znaną z odporności na smary, oleje i alkohole jest NBR. Ta wytrzymała guma techniczna wykorzystywana jest do produkcji węży technicznych, sprawdza się w produkcji opon, dętek oraz elementów amortyzacji.

WYTRZYMAŁOŚĆ MECHANICZNA GUMY

Wyroby gumowe dla motoryzacji  wyróżniają się także wysoką elastycznością – są rozciągliwe, a jednocześnie odporne na ściskanie i trwałe odkształcenia. Ponadto mają dobrą izolację cieplną oraz dźwiękową. Pewne elementy konstrukcyjne pojazdów muszą być odporne na wibracje, mają za zadanie uszczelniać, tłumić drgania: te wymagania mechaniczne także spełnia guma. Profile, sznury, uszczelnienia, podkładki płaskie, formowe, kształtki wykonane metodą wtryskową: te wszystkie produkty znajdują w przemyśle motoryzacyjnym zastosowanie jako:

  • uszczelnienia (lamp, reflektorów, okien, drzwi),
  • elementy układów chłodzenia, wentylacji i klimatyzacji,
  • czujniki poduszek powietrznych,
  • odbojniki i amortyzatory.

Największy udział elementów gumowych w samochodzie mają opony oraz uszczelnienia drzwi i okien. Uszczelnienia karoserii można łatwo wymontować, a do ich odzysku i recyklingu wykorzystuje się te same metody, co dla innych wyrobów gumowych. Po segregacji i rozdrobnieniu można je regenerować i wykorzystywać ponownie do produkcji nowych wyrobów, jednak nie jest to materiał pełnowartościowy.